2009. 11. 08.

Ancsa

A csúnya közhellyel élve szürke és félelmetes sebességgel pörgő mindennapjaimat (észre sem vettem, hogy vége a nyárnak, erre mindjárt itt a karácsony) néha azért félbeszakítják érdekes mozzanatok. Ilyen volt az elmúlt hétvége is, amikor büszke zugfirkászként Bukarestbe utaztam a Honvédelmi Minisztérium meghívására. A másfél napos szomszédolás apropója egy Cozma-emléktábla és egy hősi magyar parcella felavatása volt. Töredelmesen bevallom, a szombat esti kecskeméti indulás előtt kissé azért tartottam a repülőúttól, ugyanis nem menetrend szerinti járattal, hanem (Szekeres Imre honvédelmi miniszter meg egy rakás katonai elöljáró és politikus társaságában) a honvédség AN-26-os gépével röppentünk át Bukarestbe (Ilyen a gép).
A derék katonák által csak Ancsának becézett gépsárkányban végül a folyamatos hangzavartól eltekintve viszonylag nyugodt utunk volt, alig másfél óra elteltével már landoltunk is a román fővárosban. Fél tíztől fogadás a nagykövetségen, majd a szállás elfoglalása (ld. a csatolt képen a Howard Johnson szállodát), s egy éjszakába nyúló sörözés következett a delegáció tagjaival. Frankón el is aludtam reggel, majdnem lekéstem Szekeres mester sajtókonferenciáját, ahol szerencsére kávét is szolgáltak fel, mert az bizony a kései kelés miatt kimaradt.
Délelőtt Dinamo-stadion majd Kálvin-temető, a már említett események, ahol a jegyzetelés mellett fizikai fölényemet kihasználva küzdöttem a jó fotós és videós helyekért a román média lelkes riportereivel. A percre pontosan beosztott program (azért megnéztem volna Bukarestet) a nagykövetségen zárult, ahol az egykori újságíró Füzes Oszkár látott újfent vendégül minket. Anyagleadás, interjúzás, s már zúztunk is a reptérre, majd fél hatkor már Kecskeméten landolt az öreg, s még mindig rohadtul hangos Ancsa. Gyors volt, de azért így is nagy élmény. Legközelebb remélem becsúszik egy durvább kiküldetés is, szívesen írnék például a külszolgálatot teljesítő magyar katonákról (pl.: Afganisztán, de lehet Ciprus is :D).

Akit esetleg érdekel, az út kapcsán megjelent cikkek az alábbi linkekre kattintva olvashatók.

Petre Cozma: Az én kicsi fiamnak két hazája volt
http://naplo-online.hu/cimlapon/20091101_petre_cozma_bukarest

Madárka, lehet két hazád
http://naplo-online.hu/cozma_gyilkossag_tragedia/20091102_petre_cozma_roman_magyar_ellentet

Elesett katonák emlékhelye
http://naplo-online.hu/cimlapon/20091104_magyar_katonak_emlekmuve

0 vélemény: